Koti background

 

 

FreeFoto.com

Meditointi on olemista, läsnäoloa hetkessä. Meditoidessa keho rentoutuu ja tasapainottuu, mieli rauhoittuu ja voit kuulla mitä sinulle todella kuuluu. Meditointi avaa kuulemaan omaa sisäistä viisautta, auttaa oivaltamaan ja löytämään ratkaisuita.

 

Meditaatio parantaa keskittymiskykyä ja lisää hyvänolon tunnetta. Olemuksesi osaa luonnostaan hakeutua tasapainoon ja meditointi on yksi hyvä keino auttaa tuon tasapainon syntymistä.

 

Meditoinnin on osoitettu myös kohentavan kehon vastustuskykyä ja vahvistavan esim. muistia ja oppimiskykyä. Säännöllisesti meditoivien ihmisten aivoissa on todistettu tapahtuneen positiivisia muutoksia. Kukapa ei ilahtuisi vaikkapa parantuneesta keskittymiskyvystä ja kohentuneesta ongelmanratkaisukyvystä! Onnellisuuden ja tasapainoisuuden tunne ovat myös varsin mukavat palkinnot meditoinnista.

 

Meditointi sopii kaikille ja sitä voi tehdä jokainen joka haluaa ottaa itselleen vähän aikaa.

 

Meditointiin kuten kaikkeen muuhunkin toimintaan opit ja totut askelittain. Hyödyt toistoista, jopa päivittäin. Helpoiten pääset alkuun meditoimalla samaan aikana päivästä ja samassa tutussa paikassa. Aamulla meditointi on yleensä helpompaa, sillä mieli on tuolloin vielä vähemmän ruuhkainen.

 

Tässä yksi ehdotus miten lähteä liikkeelle:

Jatka aluksi ainakin 5 minuutin ajan, voit pidentää meditaatioitasi sitä mukaa kun se muuttuu vaivattomammaksi. Useille 15 – 30 minuuttia on sopiva aika aamu- ja iltameditaatioille, mutta hyvin voit jatkaa tunninkin ajan. Harjaantuneet voivat meditoida tuntikausia ja jopa keskellä melua ja kaaosta.

Sovella vapaasti omien mieltymystesi mukaan – se mikä toimii sinulla, on sinulle oikein!

Voit kysyä meditaation peruskursseja anna-riina@valonpisara.fi tai puh. 045-237 0277. Kursseja on mahdollisuus järjestää myös työpaikoilla tai yksityistilaisuuksina esim. ystäväpiirissä. Kokemusteni mukaan meditaatiokursseista on ollut iloa ja hyötyä kaikille osallistujille olipa henkilön lähtötilanne ollut mikä tahansa. Kokeneempikin meditoija voi ilahtua uusista nikseistä ja aloittelija huomaa usein ilokseen että pystyykin hiljentymään, vaikka aiemmin muuta luuli.